חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הקיר של ג'ון לנון בפראג, צ'כיה

העיר פראג מפתיעה כל פעם מחדש עם השילוב הייחודי לה כל כך בין עבר והווה, בין אומנות וחיי קהילה ובעיקר עם היסטוריה מורכבת כל כך.

אחד מיני רבים מהסמלים המצויים בעיר המרתקת הזו, הוא יצירת הגרפיטי העצומה המכונה "הקיר של  לנון".

הקיר הזה, מעבר להיותו יפה ביותר לעין ומרשים מבחינה ויזואלית, מסמן בצורה מסוימת את השחרור והיציאה מקומוניזם עבור המקומיים. בהחלט מקום ששווה לבקר לראות.

מה הקשר של ג'ון לנון לפראג

אז הקשר הוא לא באמת ישיר, אבל קשור יותר לתזמון. ביום בו נרצח ג'ון לנון (8 לדצמבר 1980) הייתה צ'כיה עדיין תחת המשטר הקומוניסטי.

כחלק מפעולות הדיכוי, צונזרה המוזיקה אשר הגיעה מחוץ למדינה, תוך כדי שימוש באמצעי ענישה קשים. שיריהם של החיפושיות (להקתו של ג'ון לנון דאז) היו כמובן אסורים גם הם במדינה.

תחושות התושבים היו קשות והחלו כבר קולות של מהפיכה. ימים ספורים לאחר הרצח, הופיעו על הקיר המדובר (שהיה חלק מחומת אבירי מלטה)

כתובות מחאה פוליטיות, תוך שימוש בציטוט מהשיר של החיפושיות "Imagine all the people, living life in peace".

בנוסף צוייר על הקיר בגרפיטי גם דיוקנו של לנון. משטרת הדיכוי מיהרה כמובן למחוק את הכתובות החתרניות, אך הן הופיעו במהרה שוב. באופן טבעי הפך המקום למקום המפגש של צעירים בעלי מודעות פוליטית ושאיפה לשינוי.

לאחר נפילת הקומוניזם, איבד הקיר מעט משלמותו האומנותית והפך לאטרקציה תיירותית, כאשר האטרקציה כללה גם הטבעת חותם אישי על הקיר. על כן משתנה הקיר עם השנים, וגם אתם תוכלו לתת את הנגיעה האישית שלכם.

הקיר של לנון - אחד הקירות החשובים בהיסטוריה

שלא תטעו. אין מדובר בעוד קיר עם גרפיטי, אלא במאורע היסטורי חשוב ביותר.

הסיפור של פראג ושל הקיר של לנון עשה לו כנפיים לכל העולם באותה התקופה.

מהפיכות וקולות הנשמעים היום בעיקר באינטרנט וברשתות החברתיות, מצאו את דרכן להתבטא בצורת כתובות גרפיטי מחתרתיות וציטוטים משירים.

צעירים בכל רחבי אירופה קיבלו השראה רבה מהסיפור של הקיר של לנון, וכמובן שההשפעה על העיר פראג ועל נפילת הקומוניזם הייתה עצומה. 

שלא תטעו. אין מדובר בעוד קיר עם גרפיטי, אלא במאורע היסטורי חשוב ביותר.

הסיפור של פראג ושל הקיר של לנון עשה לו כנפיים לכל העולם באותה התקופה.

מהפיכות וקולות הנשמעים היום בעיקר באינטרנט וברשתות החברתיות, מצאו את דרכן להתבטא בצורת כתובות גרפיטי מחתרתיות וציטוטים משירים.

צעירים בכל רחבי אירופה קיבלו השראה רבה מהסיפור של הקיר של לנון, וכמובן שההשפעה על העיר פראג ועל נפילת הקומוניזם הייתה עצומה. 

הקיר של לנון - הפנים של פראג

עצם העובדה שהקיר של לנון הפך לאטרקציה תיירותית ותו לא, זהו הניצחון הגדול של העיר.

הצעירים בעיר כבר אינם חשים צורך להילחם ולחתור תחת המשטר, מכיוון שהם מרוצים מתנאי החיים להם הם זוכים.

ועל כן, הקיר שהיווה כל השנים את הדרך שלהם להתבטא ולמחות, נותר היום בעיקר עם ציורים נאים לעין ומילות פיוס ואהבה.

הקומוניזם מת מזמן והעיר פראג זוכה לחיים מחודשים ומשופרים. כיום הקיר משלב אוסף כתובות סתמיות של עוברי אורח, כמובן שגם בעברית, לצד ציורי גרפיטי מרשימים ביותר.

בילוי משעשע ומהנה הוא לנסות לזהות ולספור את מספר השפות השונות על גבי הקיר. בהצלחה .

שימו לב: הקיר של לנון, הוא אטרקציה תיירותית פופולארית ביותר. עצם העובדה שזהו למעשה קיר בחלל הפתוח, ולא בתוך מבנה או מוזיאון,

מושך אליו המקום אין ספור שרלטנים ואף כייסים. הדבר נפוץ בעיר פראג כולה, וכך גם באיזור הקיר.

זה יכול להיות אנשים שיציעו לכם להצטלם עם חיית המחמד שלהם, לענוד על ידכם צמיד או כל מחווה אחרת, שאחריה מגיעה דרישה תקיפה לתשלום.

מומלץ לסרב בנימוס לכל הצעה מסוג זה. כייסים היא תופעה מוכרת ואכזרית גם היא. הצפיפות באיזור המתוייר, בנוסף לעובדה שהאנשים נמצאים כל העת בתנועה.

כל זה הופך את המקום לגן עדן עבור הכייסים. זו חווייה שאף אחד לא היה רוצה לחוות במהלך טיול בחו"ל, או בכלל. אין זה אומר שלא כדאי להגיע למקום, להיפך.

מומלץ פשוט לשמור על כללי הבטיחות הבסיסיים – להחזיק הכל בכיסים הקדמיים, ולהשאיר מה שלא חייבים לקחת בכספת במלון. ככה הבילוי שלכם יהיה שקט וחסר דאגות. 

שאלות נפוצות על הקיר של לנון פראג צ'כיה

 קשה לפספס את הקיר העצום והצבעוני. הוא נמצא בסמוך לגשר קארל הפופולארי. הדרך מהגשר לעיר העתיקה תיקח אתכם דרך הקיר. המסלול הזה הוא השכיח ביותר בקרב התיירים בעיר ואם פשוט תתחברו לנחיל התיירים תגיעו ללא בעיה.

 האתר מרשים ומעניין אך לרוב אין מגיעים אליו במיוחד, אלא הוא משמש תחנת מעבר בדרך לעיר העתיקה. המיקום שלו לעומת זאת, הופך את הביקור לנוח ביותר. 

הזמן הממוצע הוא קרוב לוודאי בין 5 דקות לחצי שעה. התייר הממוצע לרוב מצלם מעט, מנסה לקרוא או לזהות כתובות מעניינות וממשיך לדרכו. אחרים מתעכבים מעט יותר וחלקם מציירים בעצמם על הקיר. 

לא. עם השנים נצבע הקיר מספר פעמים בניסיון (כושל) לשמור על הציורים. עם זאת, הציורים ה"חשובים" מאותה התקופה שוחזרו.

ממש לא. הקיר פתוח וחופשי לכל מבקר בכל שעות היום.

רוצה לחזור למשהו ספציפי?

עזרה בתכנון טיול לפראג? השאירו פרטים 👇

חוויה בפראג מתחילה כאן