חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בית הקברות היהודי בפראג

פראג בירת צ'כיה מהווה מוקד משיכה עבור תיירים רבים מכל העולם, וזאת בשל העושר התיירותי שהיא מציעה. אחת מהסיבות הבולטות להיותה של פראג כה אטרקטיבית, היא ההיסטוריה של העיר, כאשר חלק מהאלמנטים העתיקים של העיר קיימים בה עד עצם היום הזה.

בית הקברות היהודי בפראג (Old Jewish Cemetery, Prague) הוא ללא כל צל של ספק אחד מהמקומות הפופולארים ביותר בקרב המבקרים בעיר, בעיקר כמובן בקרב המטיילים הישראלים והיהודים הרבים. ננסה לסקור מעט את ההיסטוריה סביב בית הקברות המיוחד הזה ואת מצבו כיום.

כמה עתיק בית הקברות היהודי בפראג באמת

מתי הוקם בית קברות עתיק כל כך, זו שאלה שקשה לענות עליה, בעיקר כי זה היה עוד בתקופות שלא נעשה באמת שום תיעוד. הגרסא הרשמית מדברת על איזור המאה ה15, וזאת עקב הימצאותה של מצבה הנושאת את השם "אביגדור קארי". אותו אביגדור היה רב גדול מאוד, בנוסף להכשרתו כרופא, ומונה עם הימים לראש הקהילה. זוהי דמות משמעותית ביותר בהיסטוריה היהודית בפראג. עם זאת, אחרים רבים טוענים כי בית הקברות שימש את הקהילה היהודית כבר לאחר תחילת התיישבותם בפראג, לקראת סוף המאה העשירית. 

בית הקברות היהודי שלא נגמר

הזוועות אשר עברו היהודים בפראג, הביאו לכך שבית הקברות היה תמיד מלא עד אפס מקום ומחסור תמידי נרשם במקומות קבורה. תנאי המחייה הנוראיים של היהודים בגטו היהודי גרמו להתפרצות מגיפות ולמקרי מוות רבים. על כן נאלצו היהודים כל העת לרכוש עוד ועוד אדמות בכדי להגדיל את שטח בית הקברות, וכשזה לא הספיק, החלו לקבור ב"שכבות". כן זה בדיוק מזעזע כמו שאתם מדמיינים. עם השנים אבדה הספירה הרשמית לגבי כמות השכבות בבית הקברות. ישנו תיעוד של שניים עשר מפלסים, אך הסברה טוענת שיש כנראה יותר. גם מבחינת מספר הנקברים כאן אין כמובן נתון רשמי, אך ברור שמדובר ביותר ממאה אלף בני אדם. מתוכן נותרו עד היום שרידים של יותר מ 12,000  מצבות. בין שלל המצבות והשמות, בולטים שמותיהם של: המהר"ל מפראג, מרדכי מייזל, הרב אביגדור קרא, ההיסטוריון דוד גנז ועוד. 

בית הקברות היהודי בפראג כיום

כבר שנים רבות שהמקום משמש כאטרקציה תיירותית, ובצדק. 

המקום משלב אווירת פאר והוד מצד אחד, עם אווירת כאוס וזעזוע. המקום זכה להכרה כאתר מורשת רשמי על ידי ארגון אונסק"ו בשנת 1995, בזכות ההיסטוריה העצומה שמאחוריו. מאות אלפי מבקרים מגיעים לאתר בכל שנה, חלקם הגדול מגיעים במיוחד בכדי להשתטח על הקבר של המהר"ל מפראג – לו מיוחסים כוחות ברכה והצלה. 

בית הקברות היהודי בפראג והמוזיאון היהודי

כיום ממוקמות 2 האטרקציות האלה יחד, ולמעשה הביקור בהם מגיע יחד באופן טבעי. בית הקברות משלים וממחיש את מה שניתן לראות במוזיאון. בתוך בית הקברות הכאוס הוא גדול. לטובת העניין קיימים בתוכו 2 מסלולים מובנים מראש, אחד לקיץ ואחד לחורף. המסלול עובר באופן טבעי דרך המצבות והקברים אשר נחשבים "מעניינים". הדרכה ניתנת כמובן בצורת מדריך או חוברת.
שניהם בתשלום. 

שימו לב: לא מומלץ להתחכם עם המקומיים ולנסות לחרוג מהמסלול. 

 

כמובן שהכניסה לבית הקברות ולמוזיאון היהודי, כרוכות בתשלום. כך גם למעשה כל האטרקציות היהודיות בעיר. זה לעיתים מקומם את המבקרים, אך במקביל דואג לכך שהמקומות מתוחזקים כהלכה, וכמובן גם מאובטחים. ניתן לקנות כרטיס משולב לשני המקומות ב480 קרונות. מבקרים אשר מגיעים לטובת ביקור ועלייה לקבר של קרוב משפחה, אינם נדרשים לשלם. 

לינה באיזור בית הקברות היהודי בפראג

המיקום המרכזי והקרבה של האיזור למירב האטרקציות בעיר פראג, הופכים את בתי המלון הסמוכים לו באופן טבעי ליקרים יותר. יש פחות מלונות מהסיבה הפשוטה שהשכונות צפופות ביותר, ועם זאת הביקוש גבוה. היתרון היחסי עבור התיירים היהודיים, הוא שיש מבחר יחסית של מלונות עם התאמה לציבור שומר המסורת. שימו לב – אלו לרוב מלונות אשר עברו התאמה, אין הדבר אומר שהם כשרים לחלוטין. יש לבדוק עם המלון עצמו טרם ההזמנה. 

שאלות ותשובות על בית הקברות היהודי בפראג

בהחלט כן. תוכלו לבחור בין חוברת הדרכה בעברית או אפילו מדריך דובר עברית.

מומלץ ביותר. הביקור עלול להיות מעט סתמי ללא הדרכה. גם חוברת הדרכה תעשה את העבודה.

התייר הממוצע מבלה במקום במשך כחצי שעה. כמובן שבנוסף מבקרים רוב התיירים גם במוזיאון היהודי שבסמוך.

אפשר אבל לא מומלץ. במקום כמעט ובלתי אפשרי למצוא חנייה.

הכי כדאי להשתמש ברכבת החשמלית או במטרו.

בשל גודלו, אין למקום כתובת אחת. הכניסה אליו היא מרחוב שירוקה. עם זאת לא תתקשו למצוא אותו.

אם תבחרו לא לקנות את הכרטיס המשולב – תשלמו 320 קרונות.

המקום פתוח בכל יום בין השעות 9 בבוקר עד השעה 6 בערב. בשבתות וערבי חג המקום כמובן סגור למבקרים.

רוצה לחזור למשהו ספציפי?

עזרה בתכנון טיול לפראג? השאירו פרטים 👇

חוויה בפראג מתחילה כאן