חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המטרונום של פראג

העיר פראג מציגה שלל אתרים היסטוריים ואטרקציות תיירותיות, בנוסף לחיי הלילה הענפים ושלל הבילויים.

מלבד הקתדרלות, העיר העתיקה ושלל האתרים המאפיינים ערים רבות באירופה, מתגאה פראג במספר אתרים יוצאי דופן.

המטרונום של פראג הוא ללא כל צל של ספק אחד מהם. המונומנט הזה עשה לו שם בכל אירופה ולא פלא שהתיירים בעיר מקפידים לא לפספס.

ננסה לסקור כל מה שיש לדעת על המטרונום של פראג.

מה הסיפור מאחורי המטרונום של פראג

בשנת 1891 נערכה בפראג תערוכת ענק. אחד האלמנטים הבולטים בתצוגה היה תעתיק מוקטן של מגדל אייפל.

מאה שנה מאוחר יותר התקיימה שוב התערוכה בהשראת התערוכה המקורית. במסגרתה הוזמנה שוב החברה אשר ייצרה את מגדל אייפל המוקטן, והתבקשה לייצר דבר חדש לכבוד התערוכה.

הפעם הציגה החברה את המטרונום העצום. הכלי המוכר לכולנו מעולם המוזיקה, קיבל חיים חדשים במימדי ענק ופתח את התערוכה בחודש מאי 1991. 

בחגיגות יום העצמאות של צ'כיה באותה השנה, ב28 באוקטובר, הוחלט להשאיר את המטרונום בעיר, בעקבות המחמאות שגרף בחודשים בהם הוצב בעיר.

כיום נמנה המטרונום ברשימת האטרקציות הבולטות של העיר ומופיע רבות על גבי גלויות או מזכרות מפראג. אין כמעט סיור מודרך בעיר שלא כולל בתוכו גם ביקור במטרונום.

המטרונום שלא מתאים לאף פסנתר

המימדים של המטרונום קשים לעיכול. שבעה טונות של פלדה מרכיבים רק את המטוטלת, המתנשאת לגובה עשרים וחמישה מטרים.

האומן שתכנן את המטרונום, וורטיסלב נובאק, הרבה בעבודותיו להשתמש בעיקרון הקינטיקה ביצירות שלו, והיה למעשה האומן הצ'כי הראשון שהשתמש בו ביצירותיו. עד אז מונומנטים בתנועה כמעט ולא היו קיימים באירופה בכלל ובפרט בצ'כיה.

החידוש המהפכני ביצירות בתנועה מהסוג הזה, הוא שאין צורך בשום מנוע נסתר או מנגנון אשר יוצר את התנועה, מלבד העיקרון הקינטי.

המטרונום של פראג לא עוצר, גם הזמן לא

המטרונום הוצב בפראג לא במקרה. יש סמליות רבה בבחירה של האומן להתאים את המטרונום דווקא לפראג.

הוא כינה את היצירה "מכונת הזמן". כשם שתנועת המטרונום איננה עוצרת, כך גם הזמן על העיר פראג. זוהי תזכורת לתהפוכות שעברה העיר, לכך שהזמן אמנם איננו עוצר מלכת, אך אל לנו לשכוח את שהיה.

התנועה החוזרת והמונוטונית באה להזכיר למקומיים שעל אף שהזמן תמיד צועד קדימה, ההיסטוריה באה גם היא איתנו ועלולה תמיד לחזור. בלי כוונה ברורה, הפך המטרונום עבור המקומיים למעין אנדרטת זיכרון.

הקשיים, המאבקים והמהפכות שעברה העיר במאה השנים האחרונות , גורמים לחיבור טבעי וחזק של תושבי העיר והמדינה למטרונום.

רבים מהמקומיים רואים במטרונום לסמל הדמוקרטיה, ועל כן חובה שהוא ימשיך בתנועה שלו. כל עוד המטרונום בתנועה, כך גם מתקיימת דמוקרטיה בצורתה המודרנית והמתוקנת. 

המטרונום של פראג כיום

המשימה להשאיר את המטרונום פעיל ותקין איננה פשוטה ובוודאי לא זולה. המיצג הזה עובר עבודות תחזוקה ושימור לעיתים קרובות. נזקי מזג האוויר, בלאי טבעי ובעיקר הרבה נזק ולכלוך אשר נגרם על ידי מבקרים ומקומיים.

המטרונום ממוקם בצמוד לאתר פופולארי ביותר על ידי קהילת מחליקי הסקייטבורד, הרולר בליידס ודומיהם. ואם מתחשבים בעובדה שזהו איננו אתר סגור או מפוקח, משימת שימור המקום קשה עוד יותר.

לעיתים קרובות האיזור מלוכלך, כולל כתובות גרפיטי. אין זה אומר כלל וכלל שלא מומלץ להגיע למקום, ויש מבקרים רבים שסוברים שהמקום אותנטי ומסקרן, דווקא בגלל שאיננו מתוחזק באופן יומי, ומראה את הפרצוף האמיתי של הרחוב הצ'כי. 

הציפוי של המטרונום שהיה בעבר אדום, הוחלף כחלק מהשיחזור לירוק. צעד זה היה משמעותי באופן סמלי, שכן הצבע הירוק הוא גם צבע הלוגו של החברה המנהלת את המטרונום ואחראית על התחזוקה. צעד זה התפרש בעיני רבים כתחילתה של הפיכת המטרונום לסמל מסחרי.

ועם כל זאת, חשיבותו של המטרונום הייתה ונשארה עצומה עבור המקומיים, שכן הם מאמינים, שכל עוד המטרונום בתנועה, כך הדמוקרטיה ממשיכה לחיות. 

המיקום של המטרונום של פראג

המטרונום של פראג ממוקם בפארק "לטנה". לפארק הזה כתם היסטורי, שכן במשך שבע שנים בשנות השישים עמד בו הפסל המפורסם של יוזף סטאלין. אבל היום אין לכך זכר, והמקום נעים ביותר לביקור וטיול.

המטרונום תוקן לאחרונה בין השנים 2017 ל2020 לאחר שב2017 ניסה תייר שיכור לטפס על המטרונום והחילוץ שלו הביא לתקלה במטרונום. 

באופן כללי מומלץ מאוד לשלב ביקור במקום במסגרת טיול בפארק הנפלא. האווירה המקומית הצעירה והשיקית של גולשי הסקייטבורד ושאר הצעירים בפזורים בפארק, יחד עם בירה מקומית קרה, יסדרו לכם יופי של בילוי.

שאלות נפוצות על המטרונום של פראג

המטרונום מופעל על ידי טיימר, בשעות הלילה הוא נכבה באופן אוטומטי. שעות הפעולה שלו משתנות בהתאם לעונה.

הכתובת היא:  Metronome Letenské. Praha 7- Holešovice

לא. זהו מיצג רחוב אשר ניתן לבקר בו ללא תיאום או תשלום.

בהחלט כן. מומלץ לשלב את הביקור עם סיור אופנייים או טיול רגלי בפארק. 

המטרונום ממוקם בתוך פארק, והאיזור כולו מתוייר מאוד ומלא באפשרויות קולינאריות, בארים  ובתי קפה. 

רוצה לחזור למשהו ספציפי?

עזרה בתכנון טיול לפראג? השאירו פרטים 👇

חוויה בפראג מתחילה כאן